Založ si blog

Čo hovoríte svatka?

Človeku sa pod ruku dostane všeličo a pri čítaní ho napadne tiež všeličo. Pri jednom takomto čítaní ma napadol príbeh, ktorý sa odohral, keď som bol ešte malý chlapec.
Vedľa nášho  domu bola lúka a jednu peknú sobotu ju chlapi kosili. Boli dvaja. Syn a zať susedy vdovy. Priplietol som sa k nim, dali mi rozhadzovať riadky trávy, ktoré za nimi zostávali. Prišiel čas desiaty. Suseda prišla doniesla proviant, rozdelila chlapom, robil som, dostal som aj ja. Chlapi jedli, aj ja, ale ja som vtedy nebol ani štvťchlapa a suseda začala rozprávať. Počúvajte chlapci, ale sa tá naša Zuza dobre vydala. Akého má múdreho muža, vzdelaného. Učiteľa. Chlapci sa na seba pozreli a pod fúzy sa uškrnuli. Suseda pokračovala v chválospeve. Ako sa stará o rodinu, včera bola Zuzka na sok doma a hovorila mi ako jej ho kamarátky závidia. Dojedli sme, chlapi zobrali kosy a jeden z nich, ten zať sa jej spýtal: Svatka a koho to vlastne spomínate, vari len nie našu Zuzku, lebo švagra poznáme a tom nemôžete hovoriť. Zať bol inak veľký srandista. Prebrúsili kosy a začali ťahať riadky. Suseda pozbierala čo zostalo a odišla. Smutná. Jeden z koscov prehodil, určite si od nej zase bola pýtať peniaze, veď ten lump jej už preslopal všetko a doma má tri malé deti.  A učiteľ? Však ten už dávno robí v kotolni aj tam len pomocníka, vozí uhlie vo fúriku a vyváža škváru.
Prečo som napísal tento krátky príbeh a aký má súvis s prečítaným?
Dočítal som sa tam aj gorilách. Ale len o červených. Tie si možno boli obzrieť nové loviská zablúdili aj do rajónu „Veľkého samca“, ale neulovili nič, len vody si chlípli z prameňa.  Ale že on sám tu roky vychvaľuje tú najväčšiu gorilu, ako „svatka“ od susedov svojho nepodareného zaťa, o tom ani slovo. Samozrejme nemyslím veľkú vzrastom, ale šírkou záberu. Keď už som začal tým kosením, tak šírkou riadka. Gorilu ktorá vyberala najväčšie tridsiatky, o ktorom to každý vedel, ale verejnosť nemala nič na papieri. Goriliaka, ktorému autor sám roky hompáľal g..le a predkladal, ho všetkým ako vzor cnosti a dokonalosti. Nie som  znalec goríl. Neviem či sa delia na modré, červené, dobré zlé, ale čo sa už u nás o nich popísalo ich určite uráža.
O kom to hovoríte svatko?
… Vlastne nehovoríte, teraz!
Nemali by sme ho poznať?
… Veď to, my ho poznáme.

Po drozdoch o drozdoch, ale nie len o nich.

19.02.2013

Pozerám, že sa vytiahol môj starý blog o drozdoch. Človeka to samozrejme poteší, ale s drozdami okolo seba nežijeme len od jari do jesene. Oni sú tu stále. Vlastne začiatkom zimy na nejaký čas zmizli. Asi zlikvidovať čo zostalo v chotári na stromoch a kríkoch. Inak si ich absenciu neviem vysvetliť. Ale tej potravy tam už veľa nie je. Staré jablone a hrušky po poliach a [...]

Taká obyčajná kultúra. Spomínam si na kuchyňu . ..

17.02.2013

V poslednej dobe sa veľa hovorí o televíziách na Slovensku a musím povedať, že nie moc lichotivo. Počet slovenských televíznych staníc sa neustále rozrastá, ale jediné čo s nimi rastie, je reklamný priestor a nechuť konzumentov televíznej kultúry. Všetky tie „reality show“, ktorými nás denne zasypávajú, musia v ľuďoch zabíjať všetko kultúrne. Poviete, [...]

Medzi mlynskými kameňmi.

19.11.2012

Ocitol som sa v nezávideniahodnej situácii . Poviem vám pravdu, neviem čo mám robiť. Po dlhých rokoch sa rozišli dvaja ľudia, bez varovania, jednoducho koniec. Poviete si, čo s nimi, je to ich problém, sú dospelí, musia vedieť čo chcú. Vedia čo chcú? To som ešte nezistil , asi tak skoro ani nezistím a z toho mi je smutno. Mal som, … mám ich oboch rád a rád som [...]

Navaľná

Julija Navaľná prevzala nemeckú Cenu za slobodu médií

19.04.2024 21:51

Manželia Navaľní dostali toto ocenenie "za odvahu prejavenú v hnutí odporu a za odvážny a nenásilný boj proti brutálnej diktatúre v Rusku"

súd, manhattan

Pred súdom na Manhattane, kde prebieha proces s Trumpom, sa zapálil muž

19.04.2024 20:37, aktualizované: 22:18

Polícia neskôr oznámila jeho totožnosť. Jeho čin mohol byť motivovaný konšpiračnými teóriami.

Azerbajdžan / Vojak /

Arménsko súhlasilo s vrátením štyroch okupovaných dedín Azerbajdžanu

19.04.2024 20:07

Dohoda sa zrodila na stretnutí, ktoré viedli podpredsedovia vlád oboch krajín.

šimkovičová

Šimkovičová kritizuje slovenské umenie na Bienále v Benátkach: Nerobte hanbu kultúre už aj v zahraničí

19.04.2024 19:30

Ide o reakciu na prítomnosť bývalej ministerky kultúry Silvie Hroncovej na Bienále v Benátkach. Súčasťou vernisáže bol aj protest zástupcov kultúrnej obce.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 22
Celková čítanosť: 58559x
Priemerná čítanosť článkov: 2662x

Autor blogu

Kategórie